سیگار و سایر دخانیات بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های قلبی، دکتر قلب، دکتر حمید رضا صنعتی، متخصص و فوق تخصص قلب و عروق تهران، آنژیوپلاستی

سیگار و سایر دخانیات؛

سیگار کشیدن یا مصرف سایر دخانیات، یکی از اصلی‌ترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی می‌باشد.

مضرات سیگار و سایر دخانیات

مواد شیمیایی موجود در دخانیات، باعث آسیب به قلب و عروق خونی به صورت تشکیل پلاک و ایجاد تنگی سرخرگ‌ها می‌شود.

تنگی شریان‌ها (آترواسکلروز) نهایتا منجر به حمله قلبی در گروهی از افراد خواهد شد.

مونواکسید کربن موجود در دود سیگار، از میزان اکسیژن خون می‌کاهد و منجبر به بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان شده و سبب می‌گردد قلب، با توان بیشتری کار کند تا بتواند اکسیژن کافی از خون دریافت کند.

زنانی که سیگار می‌کشند و به همراه آن از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، در معرض ریسک ابتلای بیشتری به حمله قلبی و سکته قرار دارند.

در واقع سیگار و قرص‌های ضد بارداری موجب افزایش ریسک ایجاد لخته، هم در گردش خون شریانی م هم وریدی می‌گردند.

heart_1

برای پیشگیری از حمله‌ی قلبی، هیچ مقداری از مصرف سیگار مجاز نیست؛ ولی مصرف سیگار هرچه بیشتر باشد، ریسک ابتلا هم بیشتر است.

تنباکوهای بدون دود و سیگارهایی که نیکوتین کمتری دارند هم منجر به افزایش ریسک می‌شوند. از طرفی افراد غیرسیگاری هم که در معرض دود سیگار قرار دارند، در خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته قلبی هستند.

جالب است بدانیم:

سیگار کشیدن اصطلاحا تفریحی (در جمع دوستان، در رستوران و …) هم می‌تواند خطرناک باشد و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

در عین حال، خوشبختانه ترک سیگار، خیلی زود باعث کاهش ریسک ابتلا می‌شود. درواقع ریسک ابتلا به بیماری عروق کرونری به طور چشمگیری یکسال پس از ترک سیگار، کاهش می‌یابد و طی 15 سال پس از ترک، ریسک ابتلا در این افراد، معادل افراد غیر سیگاری می‌شود.

بنابراین بدون توجه به مدت و میزان سیگار کشیدن به محض ترک، ریسک ابتلا شروع به کاهش می‌کند.