افتادگی دریچه میترال دکتر قلب تأثیر بهترین تغذیه خوب در بیماری های قلب و عروق، فوق تخصص و متخصص قلب و عروق تهران، حمید رضا صنعتی

دریچه میترال

دریچه میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار گرفته‌است و شامل دو لت (لنگه)است.

افتادگی دریچه میترال دکتر قلب تأثیر بهترین تغذیه خوب در بیماری های قلب و عروق، فوق تخصص و متخصص قلب و عروق تهران، حمید رضا صنعتی

وجه نامگذاری این دریچه به خاطر شباهت آن به میتر، یعنی کلاهی است که اسقف‌های کاتولیک در مراسم خود می‌پوشند.

افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال ممکن است نشانه خاصی را در پی نداشته باشد.

شایع‌ترین علائم آن عبارت‌اند از: تپش قلب که معمولاً مربوط به انقباضات ناقص بطنی است، اما ضربات مافوق بطنی (ضربان غیرطبیعی که در بالای بطن‌ها شروع می‌شود) نیز تشخیص داده شده‌اند.

در برخی موارد نادر بیماران ممکن است تپش‌هایی را تجربه کنند بدون آن که ناهماهنگی ضربانی مشاهده شود.

– درد قفسه سینه: این درد مربوط به افتادگی متفاوت از درد قفسه سینه مربوط به بیماری عروق کرونر است و گاهی روی می‌دهد. معمولاً درد قفسه سینه مانند آنژین صدری نیست اما می‌تواند موذی و ناتوان‌کننده باشد.

معمولاً افتادگی لتهای دریچه میترال باعث نارسایی قلبی نمی‌شود، اما در موارد نادری که پس زدن خون از بطن چپ به دهلیز چپ وجود داشته باشد، دهلیز چپ و بطن چپ ممکن است بزرگ شوند که این پیآمد مهم و نادری در بیماری پرولاپس میترال است که احتیاج به درمان اختصاصی دارد .

یکی از شکایتهایی که ممکن است برای بیماران افتادگی دریچه میترال رخ دهد، شکایتهای اضطرابی است که غالباً بصورت اضطراب منتشر و یا گذرهراسی (آگورافوبیا) رخ می دهد .