زنان و مردان تفاوت فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی سایت دکتر قلب حمیدرضا صنعتی بهترین متخصص قلب خوب و فوق تخصص تهران (2)

تفاوت‌های زنان و مردان مبتلا به بیماری‌های قلبی…

برخی از تفاوت‌های موجود بین مردان و زنان در نحوه پیدایش بیماری سرخرگ‌های کرونری و نیز چگونگی علایم بالینی آن می‌باشد.

تحقیقات بالینی که تا اکنون بر روی زنان انجام گرفته‌اند، ممکن است برخی از این تفاوت‌ها را به شکل کاملی توضیح دهند:
زنان غیر یائسه‌ای که سیگاری نبوده و بیماری قندخون نیز ندارند، به ندرت به بیماری سرخرگ‌های کرونری مبتلا می‌شوند.

زنان و مردان تفاوت فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی سایت دکتر قلب حمیدرضا صنعتی بهترین متخصص قلب خوب و فوق تخصص تهران (2)

در زنان غیر یائسه‌ای که قائده می‌شوند، هورمون استروژن که از تخمدان‌ها ترشح می‌شود از تشکیل پلاک در سرخرگ‌ها جلوگیری کرده و کلسترول خون را کاهش می‌دهند. اما با شروع یائسگی، بدن زنان استروژن کمتری تولید می‌کند و آنها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به حملات قلبی قرار می‌گیرند.

حملات قلبی در زنان نسبت به مردان در سنین بالاتری رخ می‌دهد (با تفاوت 10 سال). قبل از یائسگی میزان خطر وقوع یک حمله قلبی در زنان نسبتا پایین است. معمولا زنان در سنین بالاتری دچار حمله قلبی می‌شوند و معمولا در این سنین زنان مبتلا به بیماری‌های دیگری نیز می‌باشند که بر نحوه بهبودی از حمله قلبی تأثیر منفی می‌گذارند.
حملات قلبی در زنان نسبت به مردان شدیدتر است. در اولین سال پس از حمله قلبی، احتمال مرگ در زنان تقریباً 2 برابر مردان است. در شش ماه نخست پس از حمله قلبی، امکان بروز دومین حمله قلبی در زنان 2 برابر مردان است.

علایم بالینی حمله قلبی در زنان در مقایسه با مردان متفاوت می‌باشد. در هر دو جنس، درد قفسه سینه کلاسیک دیده می‌شود که در قسمت فوقانی بدن پخش می‌شود، اما زنان نسبت به مردان بیشتر دچار دردهای غیرمعمول قفسه سینه و علایم بالینی عمومی (مانند سوهاضمه، خستگی، درد پشت یا تنگی نفس،) می‌شوندکه تشخیص حمله قلبی را مشکل تر می‌نمایند.
نتایج برخی از بررسی‌های تشخیصی متداول در زنان نسبت به مردان، صحت کمتری دارند. برای مثال نتیجه یک استرس تست ورزشی در یک خانم جوان به احتمال بیشتری مثبت کاذب خواهد بود (یعنی نتیجه بررسی وجود بیماری را نشان می‌دهد، درحالیکه در واقع بیماری سرخرگ‌های کرونری وجود ندارد).

زنان مبتلا به بیماری دیابت (بیماری قندخون،  بیماری بسیار شایعی است و در زنان بسیار بیشتر از مردان رخ می‌دهد)، در مقایسه با مردان به احتمال زیادتر در اثر بیماری سرخرگ‌های‌کرونری فوت می کنند. این زنان اغلب علایم بالینی نشان‌دهنده بیماری سرخرگ‌های کرونری را ندارند و حتی قبل از شروع یائسگی، ممکن است مبتلا به بیماری سرخرگ‌های کرونری شوند.