کلسترول-بالا و خطر ابتلا و حملات بیماریهای قلبی عروقی-سایت دکتر حمیدرضا صنعتی فوق تخصص قلب تهران

برخی چربی‌ها بواقع می‌توانند سطح کلسترول را کاهش دهند.

هم چربی‌های غیراشباع چندگانه و هم چربی‌های غیراشباع منفرد بطور مشابه می‌توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. این چربی‌ها جایگزین‌های مطلوبی برای چربی‌های اشباع و ترانس می‌باشند، اما باید از این نکته هم آگاه بود که باید میزان مصرف کلی چربی‌ها را بدلیل کاهش دریافت کالری کمتر نمود. جهت کاهش کلسترول باید مجموع چربی‌های مصرفی شما، 25 تا 35 درصد کل کالری مصرفی روزانه شما را تشکیل دهد.

چربی‌های غیراشباع دارای یک‌پیوند دوگانه در روغن‌ها و میوه‌هایی مانند روغن زیتون و آووکادو وجود دارند. این چربی‌ها به سلول‌های بدن کمک می‌کنند تا در مقابل جذب چربی و کلسترول مقاومت کنند و در نتیجه روند رسوب پلاک در سرخرگ‌ها آهسته می‌شود . چربی‌های غیراشباع دارای چندپیونددوگانه در بسیاری از تنقلات و دانه‌ها، ذرت، سویا و همچنین روغن‌های آنها یافت می‌شوند. آگاهی از این نکته بسیار مهم است که “روغن کانولا” دارای کمترین محتوای چربی اشباع در میان انواع مختلف روغن‌های موجود در بازار می‌باشد.

غذاهای غنی از چربی‌های غیراشباع امگا-3 بویژه ممکن است در کاهش خطر بیماری سرخرگ‌های کرونری، تری‌گلیسرید بالا، لخته شدن خون، ریتم غیرطبیعی قلب و مرگ ناگهانی مفید باشند. توصیه شده است که دست‌کم 2 بار در هفته از ماهی کباب شده یا پخته شده (ترجیحاً ماهی چرب) استفاده شود. امگا-3 در ماهی‌ها بویژه در ساردین، ماهی‌تن، قزل‌آلای دریاچه‌ای و ماهی‌آزاد یافت می‌شود. البته نگرانی در مورد سطح بالای جیوه در ماهی شمشیری و ماهی تون سبب شده که به بالغین توصیه شود که مصرف خود از این ماهی‌ها را به هفته‌ای یک بارکاهش دهند. جنین انسان بویژه نسبت به جیوه آسیب‌پذیر است. در نتیجه پزشکان توصیه می‌کنند که زنان حامله حتی مصرف خود را به کمتر از این مقدار نیز کاهش دهند. جایگزین ماهی، منابع متعدد گیاهی غنی از چربیهای اومگا- 3 مثل روغن سویا و گردو می‌باشند. سویا اگرچه حاوی چربی کل زیادی است اما چربی اشباع بسیار کمی دارد و ممکن است دارای آثار سودمندی بر روی چربی‌ها باشد. سویا ممکن است در اشکال مختلفی مثل آجیل، شیرسویا و…. استفاده شود.